Sunday, September 20, 2009

روز قدس، واگویه جنبش سبز



دیروز دگر باره ایران حماسه آفرید و به رغم تلاش تمامی نهاد ها و رسانه های دولتی و حکومتی مردم تنها از طریق اطلاع رسانی " هر شهروند، یک رسانه"؛ همانگونه که خود می خواستند به خیابانها آمدند، شعار دادند، پای کوبیدند و هشدار دادند:" این آخرین پیام است" با این امید که دولتمردان از عناد خود با مردم دست بردارند و تن به قانون دهند.
بار دیگر مردم ایران نه تنها کارگزاران نظام را غافلگیر کردند، بلکه تحلیل گران رسانه ای دنیا را نیز مبهوت خود نمودند. مردمی که با هوشیاری و زمان سنجی به میدان می آیند، حد و مرز خود را می شناسند و خود خبرنگار و خبررسان اخباری می شوند که خود می سازند. در غیاب خبرنگاران مستقل و بین المللی تیتر یک رسانه های جهانی می شوند و فیلم های کوتاهشان که با موبایل و دوربین های کوچک غیر حرفه ای گرفته می شود، از بسیاری از آنتن های دنیا پخش می شود. صدای آنان که تنها راوی دیده های خود هستند با استفاده از یک کارت تلفن به گوش جهانیان می رسد و همه می مانند که این چگونه ملتی است که برای رساندن پیامش و تحقق آرمانش این چنین مصمم است.
دیروز ایران در همه جا ، مرد و زن، پیر و جوان به رغم تمامی تلاشها، دادگاهها، تهدیدها، مجازاتها، تبلیغات و تطمیع ها تنها یک خواسته را طلب می کردند. از نظر آنان دولت دهم مشروعیت ندارد و همه یک صدا خواستار استعفای رئیس دولت دهم بودند. هماهنگی در شعارها، نمادها و رفتارهای تظاهر کننده در سراسر ایران، شهرهای کوچک و بزرگ مساله ای است که توجه تحلیل گران و محققان علوم سیاسی و اجتماعی را برای یک پژوهش عمیق می طلبد.
امسال قدس هم مثل خیلی رویدادهایی که از بعد از 22 خرداد، در تاریخ سی ساله انقلاب ایران برای اولین بار اتفاق می افتد، پدیده ای منحصر بفرد بود. برای اولین بار در تاریخ برگزاری سی ساله مراسم روز قدس بازتاب خبر حضور مردم ایران در این مراسم اینگونه متفاوت به روی خروجی های خبرگزاری ها قرار گرفت. در حالی که رسانه های وابسته به دولت تمام تلاش خود را بکار می بردند که نشان دهند مردم ایران در حمایت از فلسطین با شعارهای ضد صهیونیستی خود هراس بر " پیکره جرثومه فساد" اسراییل وارد کرده اند، خبرگزاری های دنیا و تعدادی از مطبوعات داخلی اخبار متفاوتی را منتشرکردند که نشان از ادامه اعتراض مردم ایران به نتایج انتخابات داشت.
مقام معظم تشکر نفرمودند!
بر خلاف سالهای پیش تا این لحظه هیچ یک از سازمانها، احزاب، شخصیتها و شخص "مقام معظم رهبری" که همواره سعی دارند در پیامها پیشقدم باشند، از ملت ایران بخاطر شرکت گسترده شان در راه پیمایی تشکر نکرده است. گویی هنوز همگان در شوک عظمت حضور دیروز مردم هستند و نمی دانند با چه کلامی باید از آنان سپاسگزاری کرد! احتمال دارد که " معظم له"در نماز روز عید فطر از خجالت تظاهر کنندگان در آیند.
صدا وسیما، رسانه های دولتی و کیهان که برطبق روال همیشگی بخش مهمی از اخبار خود را به بازتاب خبر راه پیمایی ها در رسانه های خارجی اختصاص می دادند، این بار تنها توانستند با مونتاژ فیلم و عکس و خبررسانی یک جانبه بنوعی سر و ته قضیه قدس را بهم آوردند. تنها شبکه خبر که می خواست عظمت راهپیمایی را در رسانه ها نشان دهد به ذکر نام رسانه هایی که خبر را منعکس کرده بودند پرداخت . ظاهرا نتوانستند چیز مطلوب نظرشان را برای درج و بازتاب بیابند.
صدا وسیمای دولتی در راستای سیاست جعل خبر و انعکاس معکوس رویدادها دیروز در سردر گمی و استیصال بیشتری قرار گرفت بطوری که نتوانست مراسم راهپیمایی را پو شش خبری مستقیم بدهد و در هنگام پخش صحنه هایی از مراسم ناچار به مونتاژ و صدا گذاری بود.
حیات نو و حضور سبز مردم
در همین حال روزنامه حیات نو با تیتر" حضور سبز مردم در روز قدس" که گویای همه مطلب است به واگویی آنچه در تهران و سایر شهرها گذشت می پردازد. در این گزارش همچنین حمله لباس شخصی ها به محمد خاتمی نیز آورده شده است. در بخشی از این گزارش آمده است: " وجود حضور گسترده نيروهاى لباس شخصى در خيابان‌هاى اطراف دانشگاه تهران و زد و خوردهاى پراکنده‌اى که ميان آنها و تعدادى از راهپيمايى کنندگان به وقوع پيوست، صدها هزار تن از حاميان موسوى با در دست داشتن عکس‌هايى از ميرحسين و نمادهاى سبز ضمن حمايت از ملت مظلوم فلسطين و آزادى قدس شريف مخالفت خود را با عملکرد دولت محمود احمدى‌نژاد اعلام کردند. معترضان که مراسم ديروز را فرصتى مهم براى حضور در سطح شهر و اعلام اعتراض خود مى‌دانستند به دليل ممانعت نيروهاى لباس شخصى و ماموران انتظامى امکان نزديک شدن به دانشگاه تهران را نيافتند."
کیهانیان و جنگ یازدهم
در حالی که حیات نو معتقد است که تظاهرات روز گذشته نشان از آن دارد که پرونده انتخابات برای مردم هنوز بسته نشده است، محمد ایمانی در کیهان با اشاره به جنگ یازدهم رژیم صهیونیستی، آن را فاز دوم کودتای مخملین می خواند که با هوشیاری ملت ایران خنثی شده و خطر مرتفع گردیده است. وی می نویسد :" قرار بود صهيونيست هاي زخمي و متحدان خبيث آنها در آمريكا و انگليس، آرمان فلسطين و آرمان «حاكميت اسلام» را در خيابان هاي تهران سر ببرند. اين فراخوان و قشون كشي بي سابقه بود. دوربين ها را كاشته و به سمت ام القراي جهان اسلام نشانه رفته بودند. چه غرش ها كه نكردند. فرعون ها ملت ايران را دسته دسته و فرقه فرقه مي خواستند. «تفرقه بينداز و نابود كن»، مصوبه انگليسي و آمريكايي كه به تاييد اسرائيلي ها هم رسيده بود. خيز برداشتند. هياهو كردند و... اما نيمروز جمعه- روزي از روزهاي بزرگ خدا- در حالي كه آسمان خدا، دانه هاي رحمت باران را به نرمي بر تن و جان ملتي بزرگ ارزاني مي داشت- ناگهان ميليون ها انسان عزيز و شرافتمند در همين خيابان هاي پايتخت سيل راه انداختند و خاشاك ادعاهاي ماشين جنگ نرم دشمن را از ميان روبيدند. ديروز يكي از كم نظيرترين راهپيمايي هاي روز قدس - وشايد بي نظيرترين آنها- در تهران نقش بست. " وی این راهپیمایی را در راستای حضور گسترده مردم در انتخابات در حمایت از نظام ارزیابی کرد و خاطر نشان نمود که همچنان جنگ باقی است و البته مردم ایران هم در صحنه !!
کیهان هیچ اشاره ای به حضور سبز مردم نداشت ولی در ستون گفت و شنود در صفحه سه شعار جمعیت سبز را هم راستا با صهیونیستها و خوش رقصی !! دانست : "فكر مي كنيد سبزها و طرفداران آقايان موسوي و كروبي و خاتمي كه در راهپيمايي ديروز، شعارهاي مرگ بر اسرائيل را اينچنين حذف كرده و تغيير داده اند، در ازاي اين خوش خدمتي و خوش رقصي به صهيونيسم چه چيزي دريافت كرده اند؟! مي دانيد چرا اين سوال را مي پرسم؟ براي اينكه درست چند روز پيش، سايت فارسي وزارت امور خارجه اسرائيل از ايراني ها خواسته بود به جاي مرگ بر اسرائيل در اين روز شعار بدهند: نه غزه، نه لبنان؛جانم فداي ايران! توجه داريد ديگر: اسرائيل خواسته شعار بدهيم: جانم فداي ايران!!
اعتماد و پیام اصلاحات
روزنامه اعتماد هم تیتر اول خود را به حضور باشکوه ایرانیان در روز قدس اختصاص داد. حمله لباس شخصی ها به سران اصلاح طلب در صدر گزارش جای دارد. اعتماد در گزارش خود می افزاید:" حضور سران اصلاح طلب و بزرگان نظام که بارها از سوي برخي از رسانه هاي حامي دولت مورد اهانت قرار گرفته اند تصويري از اتحاد اصلاح طلب را به تصوير مي کشيد به طوري که قرار گرفتن هاشمي رفسنجاني و علي اکبر ناطق نوري در مراسمي که سران اصلاحات نيز در آن حضور داشتند پيام هاي مهمي را به جامعه مخابره مي کرد."
خبرگزاری فرانسه و سبز جامگان
خبرگزاری فرانسه از همان آغازین ساعات برگزاری راه پیمایی روز قدس خبر حضور سبزها را مخابره کرد و از حضور دهها هزار نفر در خیابانهای تهران خبر داد ولی در انتهای روز اعتراف نمود:" تخمین میزان شرکت کنندگان کار دشواری است. درادامه گزارش خود آورده است:" بسیاری از شاهدان عینی از انبوه خارج از انتظار مردم خبر می دهند که علی رغم هشدار های مقامات انتظامی و پاسدار ، مبنی بر برخورد قاطع با تظاهرات معترضان، به خیابان ها آمدند."
در گزارش خبرگزاری فرانسه از عدم هماهنگی شعارهای مردم با شعارهایی که از بلند گو پخش می شد اشاره شده است و همچنین به درگیری نیروهای بسیج با مردم برای شعار مردم تبریز :" روسیه در چه فکریه ایران پر از موسویه".
بی بی سی و ادامه بحران ایران
بی بی سی نیز چون سایر رسانه های دیگر از همان صبح دیروز به انتشار اخبار راهپیمایی ها پرداخت و گزارشهای خود را مستند به شاهدان عینی و فیلم های کوتاه یوتیوب می کرد. با پایان یافتن روز قدس بی بی سی در یک گزارش ابراز نمود:" حضور گسترده هواداران مهدی کروبی و میرحسین موسوی، دو نامزد معترض به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تظاهرات روز قدس در ایران، تازه ترین و بارزترین نشانه تداوم بحرانی حل ناشده است که از سه ماه پیش و در پی معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان فرد پیروز انتخابات آغاز شده است."
در همین حال بی بی سی به محکومیت جهانی در خصوص سخنان احمدی نژاد پرداخت. احمدی نژاد روز گذشته در حالی که قادر به درک پیام مردم کشورمان در چند قدمی اش نبود بار دیگر مساله هولوکاست را مطرح کرد و نسل کشی یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم را "افسانه ای" آمیخته به "دروغ" و نوعی "عملیات روانی" خواند که برای زمینه سازی تأسیس کشور اسرائیل مطرح شده است. در این رابطه آلمان این اظهارات را برای ایران "شرمناک" خوانده و آمریکا نیز گفته است این به انزوای بیشتر ایران منجر می شود. فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان نیز گفت چنین یهودستیزیهایی باید با محکومیت همگانی روبرو شود. او قول داد برخورد قاطعانه ای با این اظهارات شود.
همچنین، وزارت خارجه فرانسه صحبت های محمود احمدی نژاد را "غیرقابل پذیرش و شوکه آور" خواند. دیوید میلیبند وزیر امور خارجه بریتانیا چند ساعت پس از سخنرانی آقای احمدی نژاد گفت این سخنان "نفرت انگیز و حاکی از بی اطلاعی" است. وی گفت : " این نوع پرخاش در شأن رهبران ایران نیست".
صلی علی محمد، اشک خدا در آمد
در پایان مراسم دیروز در حالی که نیروهای انتظامی و طرفداران احمدی نژاد از حضور سبز و گسترده مردم غافلگیر شده بودند، برای متفرق کردن آنان اقدام به پرتاب گازفلفل و اشک آور کردند. این اقدام آنان همزمان شد با بارندگی در تهران. در این میان مردم خوش ذوق فی البداهه شعاری سردادند: "صلی علی محمد، اشک خدا در آمد"...
به عقیده ناظران جنبش سبز ایران نشان داد که توان آن را دارد که با استفاده از پتانسیل های موجود نظام با استفاده از مراسمی که بطور سنتی نظام برای مشروعیت خود از آن بهره می برده، صدای اعتراض خود را بلندتر از قبل ابراز کند و آماده است با هماهنگی و اتحاد هر مانعی را از سر راه خود بردارد و برای رسیدن به اهداف خود مصمم بوده و حاضر به عقب نشینی نیست. حال باید دید مسوولان حکومت چه تصمیمی اتخاذ می کنند. آیا باز می خواهند به تلاش برای سرکوب با این حرکت خودجوش که نمود طبیعی حرکت مردمی است که خواستار اصلاحات و تغییرات آرام در چارچوب قانون اساسی هستند، ادامه دهند یا با تن دادن به بخشی از اشتباهات خود و قبول تقلب در انتخابات ازسر اصلاح امور بر می آیند؟ آیا دولتمردان دیروزاز پس دیوارهای تنگ و بلندی که به دور خود کشیده اند، شنیدند که مردم یک صدا فریاد می زدند: "دیکتاتور، دیکتاتور، این آخرین پیام است. ملت سبز ایران آماده قیام است"؟

No comments:

Post a Comment