Thursday, October 8, 2009

جواد لاریجانی؛ از” لاری گیت” تا “رصد ستارگان آسمان سیاست”



محمد جواد لاریجانی که بواسطه دیدگاه لیبرالش، بر خلاف دو برادر دیگر، سالهاست از کرسی های سیاسی دور مانده و بنوعی مغضوب اصولگرایان بوده، این روزها از هر منبری بهره می جوید تا شاید بتواند روزنه ای جدید برای ورود دوباره به میدان سیاست باز کند. این بار وی میرحسین موسوی و بیت امام را نشانه رفته و تلاش دارد تا با قرار گرفتن در صف افراطیون جناح راست، یک بار دیگر تئوری پرداز بودن خود را به اثبات برساند.

لاريجاني در آخرین اظهارات خود در دانشگاه صنعتی شریف، یکی از انحرافات را خروج از ولايت و يا به عبارتي ايستادن در برابر ولايت عنوان کرد و گفت :" كساني بودند كه در ساعت 11 شب، 22 خرداد ماه خود را يك‌طرفه رئيس‌جمهور اعلام كرده و در برابر ولي‌امر ايستادند و كسان ديگري نيز با سكوت خود، در درجه ديگري از انحراف بودند كه مقام معظم رهبري نيز به آن اشاره كردند، چرا كه كسي كه اشتباه را تشخيص مي‌دهد، بايد اعلام موضع كند."لاريجاني با بيان اين ‌كه افرادي كه در انتخابات شركت كردند، در داخل نظام بوده‌اند، اما ساعت 11 شب 22 خرداد از نظام روي گردان شده و اين اقدام كودتا بود، اضافه كرد: " آنها در ادبيات خود حرف‌هاي تند زدند و به دولت تهمت‌هاي خيانت، آدم‌كشي، دزدي و دروغ نسبت دادند و ادبيات لمپن به‌كار بردند." وي همچنين با اشاره به شعار"دولت كودتا استعفا استعفا" گفت : " من با كساني‌كه شعار دولت كودتا سر دادند موافقم؛ اما آن كودتا شكست خورد و كودتا چيزي بود كه موسوي انجام داد."لاريجاني با اشاره به مصاحبه اخير میر حسین موسوي ، اصلاح انحرافات و فعالیت سیاسی وی در داخل نظام را تایید کرد و خاطر نشان نمود: " ايستادن در مقابل نظام بزرگ‌ترين انحراف بود كه بايد آن را اصلاح كنند."
اظهارات چالش بر انگیزجواد لاریجانی در رابطه با میر حسین در حالی عنوان می شود که علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده دارد ، در مورد وضعیت پیش آمده در پی اعلام نتیجه انتخابات، از جانبداری برخی از اعضای شورای نگهبان از یک نامزد خاص و عدم صدور مجوز برای تجمع قانونی معترضان انتقاد کرده بود. وی همچنین پیش از این نیز گفته بود :"بخش عمده ای از مردم تصورشان در باره نتیجه انتخابات با نتیجه رسمی متفاوت است. باید به این تصور احترام گذاشت و حساب این جمعیت زیاد را با گروهی اغتشاش گر مخلوط نکرد."
مقایسه میرحسین با بنی صدر
جواد لاریجانی در تیر ماه سال جاری نیز در گفت و گوی با با شبکه 3 سیما شرایط جاری را مانند سال 60 دانست و میر حسین را با بنی صدر مقایسه کرد و گفت: امکان تکرار یک بنی‌صدر دیگر منتفی نیست. " وی با انتقاد از میرحسین افزوده بود :" چرا سیاستمداری که قبلا مسئولیت داشته و خدمت کرده، دوباره وارد میدان می‌شود؟ سیاستمداران ما بالارفتن از پله‌های قدرت را بلدند، اما پایین آمدن از آن را بلد نیستند. "
وی موسوی و حامیان او را متهم کرده که "برخلاف قانون بسیاری از مردمی را که از روی علاقه به آنان رای داده اند، گمراه کرده و فضا را به سوی التهاب و تشنج پیش می برند." لاریجانی تاکید کرده بود:"ما مسئولیم منافع ملی را حفظ کنیم و حتی اگر جایی دیدیم به ما ظلمی روا شده است، به خاطر منافع ملی از حق خود بگذریم."
وی که نمی تواند کینه خود را از نخست وزیر دوران امام پنهان کند، گفته بود:" کسی که شورای نگهبان را صالح نمی‌داند و به قوانین پای‌بند نیست و هیچ‌کس را در نظام قبول ندارد، چرا وارد انتخابات می‌شود؟" لاریجانی در باره تکبیرهای شبانه گفت" تکبیر، زیباترین ذکر است اما وقتی که با اعلام رادیو آمریکا سر داده می‌شود، همانند نماز جمعه‌ای است که چهارشنبه خوانده شود."
او که دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه ايران است، پیش از این درگفت و گویی با خبرنگاران در حاشیه بازدید از نمایشگاه نجوم گفته بود: :" مير حسين موسوي آينده بسيار خوب سياسي را از دست داد و ادبيات بيانيه ‌هاي وي با ادبيات مسعود رجوي هيچ فرقي ندارد، اين افراد در بيت آيت الله منتظري به وحدت تاكتيكي رسيدند و اين مسئله يكي از اشتباهات بسيار بزرگ جبهه اصلاحات بود."محمد جواد لاریجانی با این ادعا که " جناح اصلاح طلب با حمايت از مير حسين موسوي، او را به حركت در راه معارض با نظام هدايت كرد"، در اظهاراتی توهین آمیز گفت:" اين آقايان بايد سر عقل بيايند. دست از معارضه با نظام بردارند و قواعد رقابت دموكراتيك را ياد بگيرند. خيانت موسوی به انقلاب در سنخ خيانت رجوی است." سخنان وی با انتقادات شدید روبه رو شد. نماینده اصلاح‌طلب مردم بابل با یادآوری مذاکرات محرمانه وی با نیک براون گفت : "محمد جواد لاریجانی نباید بیش از این خود را اذیت کند و اصرار داشته باشد که یک سیاستمدار است، چرا که اشتباهات مکرر و مستمر، مانع از حضور در عرصه پرمخاطره و حساس سیاسی است." وی تصریح کرد: " خوب است اطرافیان محمد جواد، اتمسفر و فضای سیاسی واقعی را برای ایشان تبیین و ترسیم کنند، تا ایشان در خلاء و هپروت دیگران را به کسی تشبیه نکنند."جواد لاریجانی که به زعم بسیاری در سودای کیسینجر شدن در ایران است، همچنین از حمایت حجت الاسلام سید حسن خمینی از میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد و گفت:"ما نبايد در مقابل جرياني كه نسبت به اصل نظام موضع گيري مي‌كند، ساكت باشيم و هر فردي كه با نظام درگير شود، بايد مقابل وي بايستيم، نبايد به اسم امام از جرياناتي كه اصلا شباهتي با انديشه امام خميني (ره) ندارند، حمايت شود." ظاهرا وی مخالفت خود را با حکم تاریخی حضرت امام در مورد سلمان رشدی فراموش کرده است و اینک به یکی از مریدان سر سپرده رهبری تبدیل گشته و داعیه دار خظ امام شده است.
تحقیق در باره هولوکاست یا انتخابات
اظهارات موهن این برادر بدون کرسی لاریجانی ها بدون پاسخ نماند و انصاری مدیر موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) در نامه‌ای به وی، تاکید کرد که تامل بیشتری بر اهداف حرمت‌شکنان دودمان حضرت امام خمینی (س) بنماید.
در بخشی از این نامه، با انتقاد از هتاکی های لاریجانی آمده است:" تعجب است که چرا بر خلاف نظر غالب دوستان، اعم از جناح چپ و راست که شرایط کنونی کشور را بسیار حساس و گذر منطقی و عقلانی از آن را ضرورت حفظ و تداوم نظام وا نقلاب و منافع ملی می‌دانند، شمشیر از رو بسته‌اید و اقدامات خیر خواهانه و دلسوزانه شخصیت‌های برجسته و خدمتگزاران صدیق انقلاب را به رودرویی با نظام و اقدام علیه امنیت ملی کشور تفسیر نموده‌اید."
در این نامه همچنین با اشاره به اعتراض مردم به نتیجه انتخابات آورده است: " دوستانی که تحقیق درباره بسیاری از مسایل تاریخی و از جمله تحقیق درباره جعلی بودن هولوکاست را که از سوی رییس جمهور محترم طرح و در دنیا جنجال وسیعی براه اندخت، حق مسلم آزاداندیشان و تاریخ دانان ومخالفت با آن را خلاف دموکراسی و آزادی بیان و اندیشه دانسته و گلایه دارند که چرا در طرح تحقیق از یک موضوع تاریخی اینقدر عصبانیت و آشفتگی وجود دارد، چرا اجازه تحقیق درباره مساله ساده انتخابات را نمی‌دهند."
حافظه تاریخی در مذاکرات با نیک براون
يكي از دانشجويان در دانشگاه شریف سئوالي درباره ديدار محرمانه لاريجاني در اوايل سال 76 با نيك‌بروان پرسيد كه وي گفت: " در حوزه سياست‌خارجي نزديك به سه هزار مذاكره از من توسط وزارت خارجه و وزارت اطلاعات به ثبت رسيده است؛ اما اين مذاكره، مذاكره محرمانه به معناي دقيق كلمه نبود؛ زيرا در لندن با تقاضاي وزارت امور خارجه و حضور كاردار ايران برگزار شد.
لاريجاني ضمن شرح برخي از نکات آن مذاكره اظهار داشت: طرف انگليسي در اين مذاكره مطرح كرد كه با انتخاب ناطق نوري به عنوان رئيس‌جمهور مخالف هستيم و آقاي خاتمي بايد روي كار بيايد كه اين با منافع ما همسوتر است. تمام مناقشات ما نيز با جريان دوم خردادي از همين راه شروع شد.
بر اساس گزارش های مستند، جواد لاریجانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری در زمانی که سودای وزرات امور خارجه را در سر می پروراند ، در طرفداری از کاندیدای مورد نظر خود در سال 1376 در مذاکرات محرمانه ای که با براون داشت، به او گفته بود که" دولت انگلیس باید از افراد لیبرال و میانه رو چون وی در صحنه سیاسی ایران حمایت کند". خبر مذاکرات او در جریان انتخابات دوم خرداد 76 منتشر شد و باعث شد که جواد لاریجانی از صحنه سیاسی ایران خارج شود و او که در آرزوی وزارت بود، برای همیشه از این کرسی دور ماند. من هم از همین قماشم! محمدجواد لاريجاني در جمع دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف در آغاز جلسه و پس از اینکه شعارهایی چون "مرگ بر دیکتاتور" ، " دولت کودتا استعفا استعفا" از سوي دانشجويان سر داده شد، گفت:" من نيز از قماش شما دانشجويان هستم و در همين دانشكده تحصيل كرده‌ام، همين شلوغ‌بازي‌ها را نيز انجام مي‌دادم، البته در زمان جرم." گفتنی است با آغاز سخنرانی وی دانشجویان سالن جابر بن حيان اين دانشگاه را ترک کردند. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی،جواد لاریجانی همیشه سعی کرده نقش نخبه تئوری پرداز را در جناح محافظه کار بازی کند و از رانت فرزند روحانی بودن هم خوب استفاده کرد است. او سالها پیش نظریه های "تفکیک مقبولیت از مشروعیت", " ام القرا" و" نگاه به شرق" را عنوان کرد که تبعات آن را درعرصه سیاست داخلی و خارجی می توان دید. در این میان موضع گیری رسانه های وابسته به دولت از همه جالب تر است. آنها که روزی جواد لاریجانی را بخاطر دیدگاههای لیبرالی و ضد امامی اش مورد هجمه قرار می دادند، اینک با ذوق زدگی مطالب او را بطور کامل درج می کنند. احمد توکلی که طی ماههای اخیر نمی تواند عناد خود را از موسوی پنهان کند ، در سایت الف اقدام به چاپ کامل سخنرانی جواد لاریجانی با فیلم مربوطه کرده است. بنظر می آید که این در راستای " جانا سخن از زبان ما می گویی" توکلی باشد که بواسطه یکسری محدودیت ها نمی تواند آنطور که باید به اصلاح طلب ها و مردم معترض حمله کند. بنظر می رسد جواد لاریجانی که هنوز در سودای کرسی های قدرت است، در نبود نخبگان مطرح، عرصه را برای یکه تازی مهیا دیده است. حال باید دید به گفته نریمان " تلاش‌های چندین ماهه محمد جواد لاریجانی به سپردن جایگاهی جدید به ایشان منجر می شود تا شاید سرگرم این امورات شده و دست از سر سیاست بردارد،" یا اینکه باز هم جامعه شاهد افاضات جدید او خواهد بود.

No comments:

Post a Comment