Thursday, October 1, 2009

پس از تحمل شکنجه، زندان، اعتراف و شوی تلویزیونی، سعید حجاریان با قرار وثیفه آزاد شد

سعيد حجاريان که بعد از انتخابات 22 خرداد به اتهام شرکت در" انقلاب مخملی" به همراه تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مطبوعاتی بازداشت شده بود، پیش از ظهر امروز پس از سه ماه حبس با تامين قرار وثيقه آزاد شد.
خبر کوتاه ولی پرمعنا دقایفی پس از آزادی وی بر روی خروجی بیشتر خبرگزاری های وابسته به دولت قرارگرفت.

غلامعلی رياحی، وکيل مدافع حجاريان با اعلام اين خبر به خبرنگار حقوقی ايسنا، گفت: موکلم با توديع وثيقه صادره تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شد.

در حالی که سایت های دولتی خبری مبنی بر آزادی حجاریان منتشر کرده بودند، پارلمان نیوز خبر داد:" بنا بر آخرین اطلاعات به دست آمده مشخص شد که با توجه به وضعیت جسمانی سعید حجاریان در حال حاضر مقدمات خروج وی از زندان در حال انجام است و حجاریان تا ساعاتی دیگر از بازداشتگاه به سمت خانه روانه می شود." و پس از آن این رسانه خبری در تماس با برادر حجاریان خبر را تایید کرد و اینک سعید حجاریان پس از ماهها خبس، انفرادی، شرکت در دادگاهف اعتراف و انجام میزگرد های تلویزیونی با قرار وثیقه آزادشد.

گفته می شود که وی از زندان اوین آزاد شده است، در حالی که سخنگوی کمیته ویژه مجلس ایران در پیگیری حوادث پس از انتخابات اعلام کرده بود که سعید حجاریان به یک خانه سازمانی منتقل شده است. وی به نقل از سعید مرتضوی، دادستان تهران گفته است که این خانه دارای امکانات رفاهی و پزشکی مناسب برای آقای حجاریان است و امکان رفت و آمد خانواده اش به این خانه وجود دارد.

هفته گذشته شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی برنامه‌ای را با عنوان "آسیب‌شناسی نظری حوادث پس از انتخابات" با حضور سه چهره برجسته اصلاح‌طلب از دو حزب مشارکت و کارگزاران پخش کرد. در این برنامه، سعید حجاریان و سعید شریعتی از حزب مشارکت و محمد عطریانفر از حزب کارگزاران که از پس از انتخابات ۲۲ خرداد در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند، به نقد دیدگاه‌‌های گذشته خود پرداخته و، در تایید گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی، علوم انسانی را منشاء خطر برای نظام دانستند.

میزگرد این سه چهره اصلاح‌طلب پس از آن از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که رهبر انقلاب در خطبه های نماز عید فطر اعتراف متهمان رویدادهای پس از انتخابات علیه خودشان را قابل استناد دانسته بود.

پیش از این نیز سعید حجاریان در چهارمین دادگاه فعالان انتخاباتی در یک لایحه دفاعیه که توسط سعید شریعتی خوانده شد ، از اقداماتش پوزش خواسته و اعلام کرده بود از حزبی که متهم به تحریک نا آرامی است استعفا خواهد داد. در این دادگاه دادستان خواهان اشد مجازات برای این روشنفکر متنفذ شد.

در زمانی که وی در زندان بود خانواده سعید حجاریان از ادامه بازداشت و وخیم تر شدن وضع سلامت او بارها ابراز نگرانی کرده که سایر بخشهای داخلی بدن ایشان نیز با کم کاری روبه رو بوده و ایشان علاوه بر فیزیوتراپی , نیازمند برنامه غذایی خاص و مراقبتهای ویژه پزشکی نیز هستند. سعید حجاریان همچنین چندیان بار به دلیل وخامت وضع جسمی به بیمارستان منتقل شده است. گفته می شد که وی را مدتها زیر آفتاب داغ تابستان قرار می دادند تا بدین وسیله به ایشان فشار بیشتری وارد کنند. این در حالی است که از سوی خبرگزاری های وابسته به دولت نامه ای منسوب به سعید حجاریان منتشر شد که در آن وخامت حال جسمی، اعمال شکنجه و استفاده از قرص های روان گردان در مورد او تکذیب شده بود و از تسهیلات و رفتار انساندوستانه و برادرانه زندانبانان تقدیر بعمل آمده بود.

همچنین بازداشت سعید حجاریان واکنش های منفی در میان اقشار جامعه و مراجع داشت. زینب دختر سعید با نوشتن نامه ای از مراجع عظام آیت الله منتظری، صانعی و موسوی اردبیلی تظلم خواهی کرده بود و خواستار آزادی پدرش بود.

سعید حجاریان، در سال 1378 در حالی که نائب رئیس شورای شهر تهران بود از سوءقصد سعید عسکر جان به در برد. ولی از آنجا که ضارب از فاصله نزدیک سر او را هدف قرار داده بود، وی دچار آسیب دیدگی نخاع شد و از نظر تکلمی نیز با مشکل روبرو گردید.

گفتنی است بولتن دفتر سياسي سپاه دوسال پیش در مطلبي با عنوان "پيشنهاد براندازي خاموش" حجاريان عضو شوراي مرکزي جبهه مشارکت را به دليل ارائه راهبرد "فشار از پايين، چانه زني در بالا" به عنوان يکي ‏از طراحان براندازی به اعضاي سپاه معرفی کرد.‏

اینک جانباز اصلاحات پس از آنکه نمایش قدرت ستاد کودتا در انجام شوهای تلویزیونی به پایان رسید، همزمان با ناآرامی های دانشگاه وی را آزاد می کنند تا شاید بتواند از پیکر بیمار و دل پر درد این اصلاح طلب در راستای اهداف دیگرش استفاده کند.

No comments:

Post a Comment